Nejen pivaři řeší věčný spor. Je lepší točené, z „petky“ nebo plechu? Každý obal nápoje má své výhody i nevýhody, a tak jejich volba nemusí být tak jednoduchá, jak se na první pohled zdá. Poradíme vám, podle čeho si vybrat ten správný. Sklo, plastové lahve, kartony nebo plechovky – to jsou tradiční a nejčastěji používané obaly, do kterých výrobci stáčejí nápoje. Kromě nich ale v obchodech můžete narazit na různé inovace.

Petky z cukrové třtiny

Vzhledem k tomu, že se lidé stále víc zajímají o dopad na ekologii, přicházejí výrobci s materiály šetrnějšími k přírodě. Na český trh se kupříkladu dostala novinka s názvem PlantBottle, která se na první pohled nijak neliší od klasické plastové lahve a stejně jako ona patří do žlutého kontejneru. Její výhodou je ale její snadnější recyklace, protože 30 procent použitého materiálu je rostlinného původu (zpravidla jde o cukrovou třtinu). Tím se snižuje spotřeba neobnovitelného zdroje – ropy.

Plast vede

Drtivou většinu nealkoholických nápojů najdou lidé v klasických plastových lahvích vyrobených z polyethylentereftalátu (PET). Jejich výhodami jsou mj. nízká hmotnost, široká variabilita objemů, pevnost a možnost opakovaně je uzavírat. „Petky“ klidně můžete upustit na zem nebo je bez obav z rozbití vyskládat do kufru auta. Většina těchto lahví je dnes stoprocentně recyklovatelná a snižuje se i množství použitého materiálu, které je na jejich výrobu potřeba (za posledních deset let v průměru o polovinu). Pokud se navíc petky správně recyklují, nezatěžují životní prostředí o nic více, než vratné obaly. Nízká hmotnost petek, stejně jako sáčků, má také pozitivní dopad na životní prostředí při přepravě.

Plechovka tenká jako vlas

Druhým nejčastějším obalem jsou plechovky z oceli nebo hliníku, které mají asi desetiprocentní podíl. I tady se projevuje trend snižování hmotnosti. Průměrná plechovka je o 40 procent lehčí než v roce 1970. Varianta s objemem 330 ml dnes může vážit jen deset gramů. Firmy dokáží dokonce vyrobit plechovku tenkou jako lidský vlas (0,097 mm).

Na rozdíl od plastových lahví chrání plechovky nápoj před účinkem světla a mají dokonalé bariérové vlastnosti. Neprůhlednost ale může být někdy na škodu, protože můžeme koupit „zajíce v pytli“. Mínusem je nižší odolnost v kyselém prostředí, což může mít při porušení vnitřní ochranné vrstvy za následek korozi. Přestože se jedná o recyklovatelný obal, Češi si zatím příliš nezvykli jej třídit.

Praktické kartony

Třetím nejoblíbenějším obalem jsou nápojové kartony. Jde o skladnou a na rozbití méně náchylnou alternativu ke sklu. Stejně jako u plechovek je výhodou ochrana před světlem a dobré bariérové vlastnosti. Kartony ale nelze použít pro sycené nápoje, takže v nich najdeme převážně džusy. Složená obalová vrstva je navíc náročnější na výrobu i na recyklaci.

Sklo

K tradičním obalům patří sklo. Může se pochlubit skvělou odolností vůči chemickým i teplotním změnám, snadným čištěním a u vratných lahví i možností opakovaného použití. Pro spotřebitele je ovšem nevýhodou to, že má ze všech obalů největší hmotnost a snadno se rozbije.

Limonády v sáčcích

Díky své minimální hmotnosti zaznamenalo v posledních letech boom balení nápojů v sáčcích. Podle výzkumu společnosti Freedonia Group se očekává další nárůst poptávky po těchto obalech o 6,2 procent ročně. Jejich zanedbatelná váha je benefitem nejen pro spotřebitele, ale i pro výrobce. K uchování stejného obsahu totiž postačí mnohem méně materiálu. Díky nižší váze a lepší skladovatelnosti sáčků se snižují náklady na dopravu i dopad na životní prostředí.

„Ať už zákazník zvolí jakýkoliv obal, receptury nápojů jsou pro všechny obaly totožné. Rozdíl je pouze ve schopnosti obalu čelit vnějším vlivům. Například limonáda ve špatně a dlouho skladované petce  tedy může trochu vyprchat a mít méně bublinek než sycený nápoj uchovávaný ve skle či plechu. Takový vliv obalu na chuť nealkoholického nápoje je ovšem opravdu velmi malý a odhalí jej jen spotřebitelé s obzvláště vyvinutými chuťovými buňkami,“ vysvětluje Zdeněk Huml, ředitel Svazu výrobců nealkoholických nápojů.

Porovnání konkrétních druhů obalů nealko nápojů:

DRUH OBALU

(seřazeno dle oblíbenosti)

VÝHODY NEVÝHODY
PET lahve odolnost, hmotnost, „vidím, co kupuji“ propustnost pro plyny
plechovky odolnost, nepropustnost nelze uzavírat opakovaně
kartony odolnost, nepropustnost nelze pro sycené nápoje, horší recyklace
sklo nejlépe zachovává dlouhodobě původní chuť hmotnost, křehkost
sáčky Hmotnost nelze pro sycené nápoje

 

JUDr. Zdeněk Huml, výkonný ředitel
Svaz výrobců nealkoholických nápojů


Svaz výrobců nealkoholických nápojů je neziskovým zájmovým sdružením (spolkem), které vzniklo v roce 1993. Posláním spolku je vedle poskytování informačního, právního a technického servisu členům také podpora rozvoje pitného režimu jako důležité součásti zdravého životního stylu. Firmy sdružené ve svazu na trh dodávají široké portfolio nápojů, které vychází vstříc pestré škále spotřebitelských preferencí. Svaz intenzivně sleduje současné trendy v oblasti slazených nápojů a případných rizik spojených s jejich nadměrnou konzumací. Mimo jiné se zasazuje i o správné informování spotřebitelů, podporu vyváženého jídelníčku a zdravého životního stylu. Vychází přitom mj. z těchto principů:

  • Vyrábíme to, co sami pijeme. Ctíme právo volby, ať si každý rozhodne sám, co chce jíst a pít. Spotřebitelům nabízíme i nízkokalorické a nekalorické varianty našich nápojů.
  • Cukr je primárním zdrojem energie pro lidské tělo a glukóza hlavní výživou pro mozek. Transparentně informujeme o obsahu cukru v našich produktech a nabízíme i nápoje se sníženým obsahem cukru či jinými sladidly.
  • Energetický obsah žádné potraviny nelze spojovat se vznikem obezity; na tu má vliv zejména nevyvážený jídelníček a nerovnováha mezi příjmem a výdejem energie.